2010. 08. 24.

GLUTÉNMENTES NYARALÁS - HORVÁTORSZÁG - VODICE-SRIMA

Egy kis élménybeszámoló a horvát nyaralásunkról, ahol teljes panziós gluténmentes ellátást kaptunk.

A helyszín: Horvátország - Vodice-Srima

Srima egy pici falu, kb. 5-600 helyi lakossal. Szinte az egész apartmanházakból, az ahhoz tartozó kávézókból, sörözőkből és kavicsos tengerpartból áll.
A parton állva kis szigeteket látni, nem messze található a Kornati szigetcsoport (Nemzeti park) is, így a parthoz közel sok különböző típusú és méretű hajó, csónak "parkol".
A tengerparton hajnalban és esténként nagyon sok ember fut, görkorizik, biciklizik vagy éppen kutyát sétáltat.
A tenger gyönyörű, tiszta és kavicsos. Mindenképp érdemes strandpapucsot magunkkal vinni vagy a helyszínen venni (kb. 50 kuna). Én pl. itthon felejtettem és kint kellett venni, de nem bántam meg. A horvátok egy gumi "tüskés" bebújos "cipőt" árulnak, ami tökéletes a strandon vagy a vízben való mászkáláshoz. Nem csúszkál ki belőle a láb, mint egy nyitott papucsból vagy szandálból.
Srima ma már szinte egybenőtt Vodice-vel, ahol már közel 10 ezer lakos van és sokkal nagyobb a nyüzgés (legalábbis nyáron).
Itt is rengeteg apartman, panzió és néhány hotel van és jóval több a szórakozóhely, sőt a strandon is kellemes lounge kávézók, szórakozóhelyek vannak.
Természetesen a vízisport is nagyon megy, ezeknek viszont elég borsos áruk van. (Férjem pl. ki szerette volna próbálni a jetskit, de 5-10 percért elkértek kb. 200 kunát, ami majdnem 8000 Ft.)

Utazás, útiköltség
Pestről alapvetően két irányban lehet megközelíteni a helyet, az M7-es vagy M6-os fele. Mi két indokból is a 6-os választottuk. Egyrészt nem szerettünk volna hússzal végigtötyögni a Balaton és Horvátország felé tartók között, másrészt mivel férjem pécsi, már pénkek este ott tudtunk aludni és szombat hajnalban már 200-250 km előnyben tudtunk indulni.
Pécsről Barcs felé vettük az utunkat, majd a határ után Kutináig mentünk, ahol Zágráb felé fordultunk. Zágrábtól már szinte végig csak autópályán kell menni, ami sajna nem olyan olcsó, mint itthon, de nyilván ez a leggyorsabb, legegyszerűbb megoldás.
Nekünk Pécs-Srima távolságát 7 óra alatt sikerült megtennünk.
Az autópályákon így 3x kell fizetni, 1x a magyar M6-osra (10 napos), valamint a horvát autópályákon 25+126 kuna (ez csak oda).
Amit érdemes tudni, hogy lehet kunában, euróban is fizetni, de a legpraktikusabb bankkártyával fizetni, mert így nem kell előre kiszámolni és pénzt váltani (nem marad a nyakunkon kuna), másrészt pl. visszafele megúsztunk így kb. 1 órás sorbanállást.

Szállás, ellátás
Moretti apartmanházban volt a szállásunk, ahol egy magyar család fogadott minket nagy szeretettel, kedvességgel és segítőkészséggel.
Teljes ellátást kaptunk gluténmentesen. Az ételek fantasztikusak voltak, és azon túl, hogy minden nap egyeztettünk, hogy mit szeretnénk enni, akár a szobában is elfogyaszthattuk.
A menü nemcsak olyan ételeket tartalmazott, amelyekben alapból nincs liszt, hanem olyanokat is elkészítettek gluténmentesen, mint pl. a nokedli. A kenyeret is frissen sütötték, ami nagyon finom volt.
Olyan szinten figyeltek arra, hogy legyen mit ennem, hogy ha elmentünk egész napos programra, készítettek reggel szendvicseket.
Reggelire kaptunk a bundáskenyértől kezdve, a sült kolbászon át az avokádókrémes pirítósig mindent.
Ebédre mindig valami egytálétel (rakott krumpli, krumplifőzelék sült virslivel, pirított máj krumplipürével...) vagy könnyed saláta volt.
Vacsira pedig minden nap 3 fogásos menü volt, amit mindig "muszáj" volt egy kis tengerparti sétával lecsapatni. :) (Pl. hagymakrémleves, bakonyi sertésborda galuskával, fügés süti) Hatalmas adagokat kaptunk és minden alkalommal meggyőződtek jóllakottságunkról. :)))
Egyébiránt a stúdiólakásban volt egy háló és nappali, felszerelt konyha (mikró, hűtő) és egy nagy terasz, általában itt ebédeltünk.

Programok

Krka nemzeti park
Srima-tól kb. negyed órányira van kocsival, mi a Skradin-i bejárathoz mentük el és onnan vittek hajóval a vízesésekhez. Ehhez fogható látvány kevés van, valami gyönyörű volt.
Sajnos a parknak csak az 1. részét tudtuk megnézni, de az is megérte. Ha mindhárom területet be szeretnétek járni, érdemes jó korán indulni.
A nemzeti parknak van egy főbejárata, ahol belépőt kell fizetni (90 vagy 95 kuna/fő), ami tartalmazza a hajóutat a vízesésig. Onnan gyalogutak vannak kialakítva az amúgy erdős, sziklás területen (túracipő ajánlott!) és elérve az 1. terület végére elvileg meg lehetett volna venni a 2. hajóúthoz való jegyet. Erre azonban nekünk már nem jutott hely.
Az is érdekes, hogy a hajóra visszafele kb. akkor jut fel az ember, ha gyors és ügyes, mert a nemzeti park területén több ezer ember mászkál és nagy tömegek egyszerre akarnak felszállni a hajóra (ami nem túl nagy és óránként jár). Egyébként állati sokan látogatnak el ide, és libasorban kell sokszor menni a keskeny hidakon. Ami nagy előny viszont, hogy a hőségben lehűthetjük magunkat a vízesések alatt.

Kornati nemzeti park
Ez tulajdonképp több mint 100 sziget, 3 nagy szigetcsoportja van, köztük Kornat. Hajókirándulásokat szerveznek ide több városból is. Mi a vodice-i kikötőből indultunk.
Ez egy egész napos program, reggel 9-kor indult a hajó, 3-3.5 óra út oda, majd 3 óra pihenés és 3 újabb óra vissza. A hajón menet közben zajlik az ebéd, ami sült hal/hús kenyérrel és káposztával, valamint kaptunk asztalonként 1-1 kancsó fehérbort és ásványvizet.
Az indulásra javaslom, hogy érjetek a kikötőbe minél hamarabb, mert nagyon sok az érdeklődő és nagyon ki van számolva az ülőhely. Mi 8.40-re értünk oda, és már tele volt a hajó, így beszorultunk egy német asztalhoz 5-6. főnek. (Nem volt túl szerencsés, mert persze mi ültünk a pad belső szélén és folyton ki-bemászkáltak.)
A hajó délben a Sós-tónál kötött ki pihenésképp, aminek érdekessége, hogy a strandon csacsik sétálgatnak és turisták csomagjait "dézsmálják". :) Ezt a részt nagyon élveztem, mert itt homokos volt a víz feneke és lassan mélyülő, ezáltal nagyon meleg.

Összességében nagyon jól éreztük magunkat, mindenkinek tiszta szívből tudom ajánlani a helyet.

6 megjegyzés :

1. Nagyon jól hagzik. Arról nem írtál, hogy a párod hol étkezett, ha nem GM?

VálaszTörlés
  2. Ő ugyanazokat az ételeket ette, annyi különbséggel, hogy a kenyeret, nokedlit... nem GM verzióban kapta.

3. Kedves Tymo,
    mennyire megbízható ez az utazási iroda, lefoglaltuk az apartmant, már több levélvéltáson vagyunk túl, és még mindig nem kaptuk meg a normálisan kiállított visszaigazolást. A másik kérdés az lenne, lehet e kérni vacsorára horvát gluténmentes specialitásokat, hiszen hagymalevest és bakonyi sertésbordát nokedlivel itthon is tudunk enni...Köszi a választ előre is, Edina

VálaszTörlés
  4. Kedves Edina! Abszolút megbízhatóak és biztos minden rendben lesz. Az ételeket illetőleg velük tudsz egyeztetni, mi is naponta megbeszéltük, hogy ki mit szeret, mihez lenne kedvünk.. (Megjegyezném, hogy lehet, hogy otthon is tudtok ilyesmit enni, de teljesen más úgy nyaralni, hogy ugyanúgy ehetsz, mint otthon.. ráadásául akár a szobába is lehet kérni..)

5. Kedves Tymo,
    köszönöm a gyors választ:) Azóta megérkezett a hibátlan visszaigazolás is:) Általában mi mindig az adott ország specialitásait részesítjük előnyben:), szoktunk szerencsére félpanzióval gluténmentesen nyaralni máshol is:))
    Kíváncsian várom a nyaralásunkat,
    üdv
    Edina

6. Szia Edina!

Mi az idén nyáron tervezzük ide a nyaralást, mivel a kislányom lisztérzékeny. Írnál egy pár gondolatot arról, hogy nektek milyen élményeitek voltak tavaly?